BreakingNews@ABO

News@BloggersNetwork

Kepelbagaian produk (kesihatan, harian, makanan, minuman, kosmetik dll)

JOM PAKAT-PAKAT TUKAR PRODUK SEHARIAN KEPADA PRODUK HALAL PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB KITA BERSAMA
Peluang mempelajari ilmu perawatan seperti bekam, akupunktur, dan Ilmu diagnos penyakit Ahli akan mendapat NM dengan berbelanja di Restoran Radix Fried Chicken (RFC), rangkaian restoran HPA yang lain, Dobi Toharah dan menginap di Hotel HPA. Penerapan amalan Islam dalam pekerjaan seperti semua pekerja diwajibkan berwudhuk, menutup aurat, membaca Al-Ma’thurat dan solat sunat dhuha sebelum memulakan kerja. [e8059]

ABOdaily news update

klik image. atau klik di sini [link] Blog perniagaan ini masih dalam selenggaraan. Akan diaktifkan pada Januari 2009. 'Bloggers OnbiZ' - perniagaan online terbaru dari ABO. Jom klik !!
Mutiara kata :
Aku pegang kata2 ini biar sampai jadi 'batu'!
..peranan tu tak penting. Yang mustahak, kita design, kemudian kita rumuskan dan kita rangka perlaksanaan. Rasulullah masa hijrah ke Madinah, duit satu sen pun tak ada. Begitu juga para sahabat. Orang kata baginda angan-angan nak memerintah Madinah. Tapi, baginda bersama sahabat design, rumuskan dan laksanakan dari yang termudah, termurah, terkecil, kemudian barulah yang ke seterusnya. Awat, kita ni lemah sangat ke? ~ Pengasas

ABOdaily : 'Ideologi Islam' - Pas 'gagal' ? (update)  

Monday, December 1, 2008

ABOdaily@al-banjari

..penulis begitu terpanggil untuk membuat sedikit catatan setelah membaca akhbar 'Siasah' edisi terbaru dimana terkandung kisah YB Khalil Idham Lim, pada muka surat 37, beliau adalah Adun Titi Serong. Katanya..,
'..untuk parti pula, kami tahu PAS paling banyak kalah dalam pilihanraya lalu dan kekalahan ini adalah di kawasan majoritinya melayu yang beragama islam. Jadi kami kena pastikan mereka memberikan sokongan kepada PAS pada pilihanraya umum akan datang..' -Idham Lim
Apa yang dikatakan oleh YB Idham itu benar belaka. Kekalahan yang tidak diduga, tetapi cukuplah 'bersangka baik' bahawa ini adalah ujian perjuangan kepada 'gerakan islam' PAS. Mengapa 'kalah' ? Apakah ideologi dan dasar islam yang dibawa PAS masih belum berjaya menembusi hati dan kalbu masyarakat di negara ini ? Ataukah ia salah pimpinan ? Pandangan dibawah sekadar pandangan seorang al-banjari,

..melihat dari konteks PAS itu sendiri, jika sebelum ini, isu yang sering diutarakan ialah soal perjuangan dan negara Islam, maka pada hari ini, PAS lebih banyak memperkatakan isu-isu nasional dan cuba untuk tidak memperlihatkan perbezaan ideologi dengan rakan-rakan pembangkang yang lain. Ini tidak sukar bagi PAS kerana sedikit demi sedikit PAS sudah mula dikenali sebagai parti intelektual ekoran penyertaan beramai-ramai ahli akademik ke dalam PAS. Imej kampung, kolot dan konservatif sebelum ini boleh dikatakan telah tiada dalam PAS. Tetapi benarkah imej itu benar-benar terhakis kini ?

Namun, adakah dalam masa yang sama, PAS sudah mula melupakan aliran pemikiran Sayyid Qutb yang dijunjungnya dengan begitu kuat sebelum ini? Tentu sekali tidak. Melihat kepada corak kepimpinan dan organisasi PAS, maka sama sekali tidak boleh dikatakan bahawa PAS sudah mula meninggalkan ideologinya sebagai sebuah jemaah Islam. Namun, usia setengah abad telah mematangkan PAS agar sentiasa berhati-hati.

Sesungguhnya hari ini, adakah sokongan PAS benar-benar berada dalam kedudukannya yang amat selesa ? di sini satu persoalan yag harus dijawab. Adakah sokongan rakyat kepada pembangkang khususnya PAS ialah kerana rakyat menerima konsep perjuangan Islam atau hanya sekadar sebagai satu alternatif 'sokongan protes' kepada Umno/BN?

Bagi saya, PAS sebenarnya masih gagal untuk menyajikan ideologi perjuangan Islamnya dengan baik. Oleh yang demikian, sokongan rakyat yang meningkat pada hari ini bukanlah satu bukti bahawa ideologi PAS mula diterima. Ia sebenarnya tidak lebih dari manifestasi kebencian rakyat kepada Umno/BN. Kebencian rakyat ini diterjemahkan dalam bentuk sokongan kepada pembangkang khususnya PAS.

Dalam erti kata lain, jika hanya kerana ideologi Islam yang ada pada PAS, sebenarnya PAS masih tidak berjaya sekalipun tidak gagal seratus peratus. Ya, kedudukan Umno/BN sudah tidak selamat, namun adakah itu secara automatik merupakan janji selesa kepada perjuangan Islam?

Bersediakah sebenarnya PAS khususnya menangani kemenangan dengan sebaik mungkin? Peranan seterusnya adalah kini dibahu generasi muda bagi memastikan kemenangan sebenar Islam . Sesungguhnya perjuangan Islam pasti akan memperolehi kemenangan.

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :
Hari Kiamat tidak akan berlaku sehinggalah para muslimin memerangi orang Yahudi. Para muslimin memerangi mereka menyebabkan orang Yahudi bersembunyi di belakang batu dan pokok. Maka batu atau pokok berkata: Wahai para muslimin! Wahai hamba Allah! Ada Yahudi di belakangku. Datanglah ke sini dan bunuhlah dia melainkan pokok yang berduri, kerana pokok itu adalah di atara pokok kaum Yahudi . (Hadis riwayat Bukhari, Muslim & Ahmad)
Namun, adakah kemenangan Islam itu akan diberikan seperti mana turunnya hujan? Adakah Allah SWT akan memberikan kemenangan kepada perjuangan Islam secara percuma? Tentu sekali tidak.

Allah SWT berfirman yang bermaksud :
Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan) ?
Dalam konteks negara Malaysia kini, generasi muda, khususnya mereka yang mempunyai kesedaran agama yang tinggi seharusnya memainkan peranan yang penting bagi memastikan kemenangan kepada Islam bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia. Ini kerana seandainya kita menerima tanggapan bahawa kemenangan Islam sudah semakin hampir di Malaysia, maka tidak dapat tidak yang akan menangani dan mengisi kemenangan tersebut ialah generasi muda yang ada pada hari ini.

Adalah menjadi satu kepincangan yang maha hebat seandainya kemenangan yang dianugerahkan oleh Allah hanya menyebabkan pejuang-pejuang Islam lalai untuk terus berjuang. Sesungguhnya kita tidak mahu saat-saat kemenangan yang paling berharga dicemari dengan ‘tragedi Uhud yang kedua’.

Akhirnya, kemenangan yang diberikan tidak lebih hanyalah merupakan penghinaan daripada Allah SWT. Hari ini, generasi pemuda harus bersedia dengan seribu kemungkinan. Cabaran di hadapan terlalu hebat untuk dihadapi.

Dunia tanpa pesempadanan (siber) menguji sejauh mana kekentalan semangat generasi muda megharungi dugaan hidup untuk muncul sebagai tentera Allah. Generasi muda hari ini seharusnya :
  • 1. Mempersiapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang.
  • 2. Mengasuh dan mendidik jiwa agar boleh beristiqomah dengan perjuangan Islam.
  • 3. Mempelajari teknik-teknik dakwah yang terbaik.
Sesungguhnya sudah ramai bersemangat untuk berjuang sebelum ini akhirnya gagal di tengah jalan apabila bertemu dengan dugaan dan cabaran yang berupa penderitaan. Seandainya generasi muda hanya mampu bersemangat untuk waktu yang sementara dan layu di tengah jalan, maka kita akan melihat perjuangan Islam akan terus berada dalam perjalanan yang sukar.

Memetik kata Said Zahari (tahanan poltik tanpa bicara selama 17 tahun) dalam bukunya, Meniti Lautan Gelora :
“Saya tidak pernah menangis dan tidak akan menangis hanya kerana saya ditahan”.
Segala macam bentuk dakwah Islam perlu didalami sebaik mungkin. Konsep 'tarhib wa targhib' dan dakwah bilhikmah perlulah sentiasa dijadikan panduan kepada para pejuang khususnya generasi muda. Ini penting bagi memastikan masyarakat memahami konsep penjuangan Islam yang sebenar. Seterusnya, masyarakat akan memilih Islam kerana merasakan bahawa Islam adalah merupakan plihan yang terbaik bukan didorong oleh kebencian terhadap sistem yang ada pada hari ini.

Generasi muda juga haruslah sentiasa menyedari bahawa hidup dan mati mereka hanyalah untuk Islam. Setiap langkah yang dibuat haruslah disertakan bersama keikhlasan kepada Allah. Ini kerana merupakan 'aib' yang terlalu besar seandainya mereka yang mengaku sebagai pejuang Islam namun perjuangan yang didokong masih terpalit dengan niat duniawi.

Sesungguhnya perjuangan Islam di negara ini khususnya melalui politik telah melalui ranjau-ranjaunya yang tidak sedikit. Walaupun sering mengalami kekalahan, namun kekentalan para pendokong menjadikan PAS semakin matang menghadapi pelbagai cabaran. Oleh kerana kita melihat bahawa tahun-tahun kebelakangan ini, sokongan rakyat begitu mendadak meningkat khususnya di Kedah, Kelantan dan dan Selangor, maka seharusnya langkah-langkah bagaimana untuk mengisi kemenangan haris dibincangkan secara berterusan.

Perlu diingatkan, kemenangan kadang kala merupakan satu anugerah namun kebanyakannya lebih kepada ujian. Manakala generasi muda pula harus sentiasa bersiap sedia untuk tampil ke hadapan mendepani cabaran-cabaran yang akan mendatang.

Islam pasti akan bangkit semula sebelum berlakunya kiamat dan sudah pasti generasi muda pada hari ini perlu bersiap sedia ke arah itu. Semoga Allah memberkati setiap usaha kita dalam memperjuangkan kalimahNya di muka bumi ini. Aminn..!

AddThis Social Bookmark Button


Design by Amanda @ Blogger Buster